کد خبر : 208706
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 18:02

برای تحصیل جهشی باید چه شرایطی داشته باشیم؟

برای تحصیل جهشی باید چه شرایطی داشته باشیم؟

بسیاری از افراد این سؤال را دارد که برای تحصیل جهشی باید چه شرایطی داشته باشیم؟ باید بگوییم که جهشی درس خواندن به این صورت است که دانش‌آموز بدون گذراندن یک سال تحصیلی را فقط با شرکت در امتحان را طی کند. شرایط جهش تحصیلی در مقاطع ابتدایی، دوره متوسطه اول و مقطع متوسطه دوم

بسیاری از افراد این سؤال را دارد که برای تحصیل جهشی باید چه شرایطی داشته باشیم؟ باید بگوییم که جهشی درس خواندن به این صورت است که دانشآموز بدون گذراندن یک سال تحصیلی را فقط با شرکت در امتحان را طی کند. شرایط جهش تحصیلی در مقاطع ابتدایی، دوره متوسطه اول و مقطع متوسطه دوم فرق میکند. علاوه بر این فرد فقط برای پایههای محدودی می تواند درخواست تحصیل جهشی بدهد.

 دانشآموزان و آن دسته از والدینی که مایلند فرزندانشان یک یا چند پایه تحصیلی را به صورت جهشی بگذرانند، باید در درجه اول از استعداد و توان هوشی فرزند خود اطمینان یابند. علاوه بر این آموزش و پرورش منطقه نیز باید وضعیت علمی دانشآموز را برای برای ثبتنام جهش تحصیلی در مقاطع مختلف بررسی کند. از آنجا که اطلاع از شرایط درس خواندن به صورت جهشی برای بسیاری از دانشآموزان اهمیت دارد در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

برای جهش تحصیلی چه شرایطی باید داشته باشیم؟

 شرایط ثبتنام جهش تحصیلی چیست؟

افرادی که مایل هستند به صورت جهشی تحصیلات خود را ادامه دهند، مخصوصاً دانشآموزان مقطع ابتدایی، ممکن آسیب زیادی به آنها وارد شود. بنابراین اگر به عنوان والدین میدانید که فرزندشان بهره هوشی و استعداد لازم برای ورود به پایههای بالاتر به صورت جهشی را ندارد و در آینده آسیب خواهد دید، بهتر است برای ثبتنام جهش تحصیلی فرزند خود اقدام نکنند، چرا که باعث میشود که فهم مطالب مخصوص مباحث مربوط به ریاضی و هندسه در پایههای بالاتر برای دانشآموزان دشوار شود. اما اگر سطح یادگیری و نمرات دانشآموز بالا است، تحصیل جهشی را توصیه میتواند گزینه مناسبی برای دانشآموز باشد.

در مجموع شرایط تحصیل به صورت جهشی در مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم با یکدیگر تفاوت دارد که در ادامه به توضیح در ارتباط با هرکدام از این مقاطع خواهیم پرداخت.

شرایط تحصیل جهشی در مقطع ابتدایی

  • اگر دانشآموزی تازه برای ثبتنام کلاس اول را اقدام کرده، نمیتواند برای تحصیل به صورت جهشی اقدام کنددانشآموزان فقط میتوانند برای ثبتنام به صورت جهشی از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم، چهارم به ششم اقدام کنند.
  • کسب نمره خیلی خوب در همه دروس پایههای قبل الزامی میباشد.
  • داشتن صلاحیتهای هوشی و روانی مورد تأیید سازمان آموزش و پرورش استثنایی
  • در طول دوران مقطع ابتدایی فقط یک بار میتوانید به صورت جهشی درس بخوانید.
  • محصلینی که در سالهای گذشته، نمره حد نصاب را برای تحصیل به صورت جهشی به کسب نکردهاند، میتوانند با نامنویسی در سایت سناد، دوباره برای جهش تحصیلی اقدام کنند.

 شرایط تحصیل به صورت جهشی در مقطع متوسطه اول

آن دسته از دانشآموزانی که مایل به تحصیل به صورت جهشی در مقطع متوسطه اول هستند، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن حداقل معدل ۱۸ در پایه هفتم 
  • داشتن حداقل نمره ۱۵ در هر کدام از دروس
  • برخورداری از حداقل نمره ۱۶ در امتحانات نهایی پایه هشتم 
  • در مدارس سمپاد و استعداد درخشان، دانشآموزان برای تحصیل به صورت جهشی، باید حداقل معدل ۱۹ را داشته و نمره هرکدام از دروس پایه تحصیلی، نباید کمتر از نمره ۱۸ باشد.

شرایط تحصیل به صورت جهشی در مقطع متوسطه دوم 

دانشآموزانی که میخواهند در مقطع دوم متوسطه تحصیل جهشی داشته باشند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • برخورداری از حداقل معدل ۱۸ 
  • داشتن حداقل نمره ۱۷ در همه دروس آزمون جهشی 
  • درسهای آزمایشگاه علوم تجربی ۲ و تربیت بدنی مشمول بندهای اشاره شده فوق خواهند بود.

چنانچه مایل به دریافت مشاوره تحصیلی زیر نظر تیم مجرب آکادمی ایران تحصیل هستید، کافی است از طریق تماس با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ با مشاوران خبره و باسابقه ما همراه شوید تا به بهترین شکل ممکن شما را در این مسیر یاری نمایند.

شرایط ثبت نام جهش تحصیلی چیست؟

 

تحصیل جهشی در کدام پایهها امکان پذیر است؟

همانگونه که اشاره شد، دانشآموزان میتوانند در چند پایه برای تحصیل جهشی اقدام کنند. اما درس خواندن به صورت جهشی محدودیت دارد و آن هم مربوط به پایههایی است که دانشآموزان میتوانند بدون گذراندن یک سال تحصیلی، فقط با شرکت در امتحانات، آن پایه را بگذرانند. باید اشاره کنیم که تحصیل جهشی فقط در پایههای زیر امکانپذیر است:

  • پایه اول به سوم (برای تحصیل جهشی در این پایه باید رأی کمیسیون استان اخذ شده و شماره و تاریخ آن در سامانه سناد ثبت گردد)
  • پایه دوم به چهارم
  • پایه سوم به پنجم
  • پایه چهارم به ششم
  • پایه پنجم به هفتم
  • پایه هفتم به نهم
  • پایه دهم به دوازدهم

 

 چگونگی ثبتنام جهش تحصیلی 

دانشآموزانی که برای ثبتنام جهش تحصیلی اقدام کردهاند، از طریق مراجعه به مدرسه میتوانند فرایند اسمنویسی خود را تکمیل کنند. دانشآموزانی که شرایط لازم را از نظر مدرسه داشته باشند و در مراحل سنجش و آزمونهای جهش تحصیلی، نمره حد نصاب را کسب کنند، میتوانند به صورت جهشی یک یا چند پایه را بگذرانند و پس از بررسی مدارک دانشآموز و تأیید مدرسه، در سازمان آموزش و پرورش آزمون IQ برگزار خواهد شد. اگر IQ دانشآموز بالاتر از ۱۲۰ باشد، به وی اجازه حضور در آزمون جهشی داده خواهد شد.

 برای ثبتنام دانشآموز در جهش تحصیلی باید اطلاعات وی در سامانه سناد ثبت شود. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی و تحصیلی دانشآموز میباشد و در بازه زمانی تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش این اطلاعات باید در بخش ثبتنام جهش تحصیلی سامانه سناد درج شوند.

در آخر پس از برگزاری آزمون تست هوش و برگزاری آزمونهای دروس جهشی، در شهریورماه نتایج به دانشآموزان اعلام میشود و در صورت قبول شدن وارد پایه بالاتر خواهند شد.

 تاریخ ثبتنام جهش تحصیلی

دانشآموزان که مایل به تحصیل به صورت جهشی هستند، باید در زمان که از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام میشود، برای اسمنویسی خود اقدام کنند. زمان ثبتنام برای تحصیل جهشی در سال گذشته ۳۱ خرداد ماه بود و تا بیست و دوم مرداد ماه ادامه داشت. پیشبینی میشود زمان ثبتنام جهش تحصیلی امسال نیز در همین بازه زمانی باشد. بنابراین دانشآموزان باید قبل از هر چیز مدارک لازم برای اسمنویسی جهت ثبتنام جهش تحصیلی را آماده کنند و در بازه زمانی تعیین شده مدارک را به مدرسه ارائه نمایند.

چنانچه شما دانشآموزان عزیز برای ثبتنام جهش تحصیلی نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید، میتوانید با کارشناسان ما در آکادمی ایران تحصیل از طریق تماس با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ در ارتباط باشید و مشاورههای لازم را دریافت کنید.

مهمترین مدارک برای ثبتنام جهش تحصیلی

 

دانشآموزانی که برای ثبت درخواست جهش تحصیلی اقدام کردهاند، باید مدارکی را داشته باشند تا وضعیت آنها از سوی وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد. این مدارک شامل موارد زیر میباشد:

  • ارائه اصل شناسنامه و کپی از همه صفحات آن
  • ارائه گزارش تحصیلی از سوی معلم مربوطه 
  • ارائه کارنامههای پایههای تحصیلی فعلی و سالهای قبل
  • ارائه کردن یک قطعه عکس ۳ ۴ 

مهم ترین مدارک برای ثبت نام جهش تحصیلی چیست؟

 

نکات مهم در ارتباط با ثبتنام جهش تحصیلی 

ثبتنام جهش تحصیلی شامل پرداخت هزینه خواهد شد. در سال گذشته هزینه برای ثبتنام مبلغ ۷۵ هزار تومان بود.

چنانچه محصلین در سالهای قبل برای جهش تحصیلی ثبتنام کرده باشند، اما نمره حد نصاب لازم را به دست نیاوردهاند، این امکان را دارند که مجدداً برای نامنویسی اقدام کنند و مدارک آنها پس از ثبت درخواست در سامانه سناد، از سوی وزارت آموزش و پرورش دوباره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

امکان تحصیل جهشی برای محصلین پایه اول به سوم وجود دارد. دانشآموزان پایه اول که استعداد و هوش لازم را دارند، میتوانند در این آزمون شرکت کنند.

دانشآموزانی که داوطلب تحصیل در پایههای مختلف هستند، پرونده آنها در معاونت وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهد شد.

پس از بررسی مدارک و پرونده محصلین، تعداد پایههایی که شورای عالی آموزش و پرورش تأیید کرده باشد، اعلام خواهد شد و داوطلب برای طی کردن مراحل ارزیابی ذهنی و گذراندن تست هوش به سازمان استثنایی برای شرکت در آزمونهای مختلف معرفی خواهد شد.

اهمیت دریافت مشاوره برای تحصیل جهشی 

توجه داشته باشید که درس خواندن به صورت جهشی کار هرکسی نیست و اگر شرایط به خوبی بررسی نشود، ممکن است در مسیر ادامه تحصیل آسیبهای جدی ببینید. داشتن هوش بالا و استعداد لازم، آمادگی روحی و روانی دانشآموز فاکتورهایی هستند که میتوانند تعیین کننده این باشند که آیا میتواند بدون گذراندن دروس و حضور در کلاس، از عهده پاس کردن دروس پایه مدنظر برآید یا نه.

از این رو برای تحصیل جهشی، شما باید از مشورت افراد مجرب در این زمینه بهره ببرید، چرا که مشاوران مجرب در این حوزه میتوانند شرایط شما را بررسی کنند و مطمئن شوید که آیا میتوانید برای ثبتنام جهش تحصیلی اقدام نمایید یا نه. مرکز مشاوره تحصیلی ایران تحصیل با داشتن تیم کارآزموده با ارائه بهترین راهنماییها میتوانند شما را در مسیر تحصیل جهشی و اقداماتی که باید برای آن انجام دهید یاری کنند.

سؤالات متداول برای جهش تحصیلی

برای تحصیل جهشی باید چه شرایطی داشته باشیم؟

ثبتنام جهش تحصیلی در مقاطع مختلف ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم شرایط متفاوتی دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

 نحوه ثبتنام جهش تحصیلی چگونه است؟

در این مقاله به فرآیند ثبتنام جهش تحصیلی به طور کامل پرداخته شد.

برای اطلاع بیشتر از زمان جهت ثبتنام در جهش تحصیلی چه باید کرد؟

برای اطلاع از زمان ثبتنام جهش تحصیلی میتوانید با مشاوران ما در آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید تا راهنماییهای لازم را به شما ارائه دهند.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با شرایط ثبتنام جهش تحصیلی توضیحاتی ارائه کنیم. در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش شرایط را برای ثبتنام جهش تحصیلی دانشآموزان فراهم کرده است و افرادی که دارای بهره هوشی بالایی هستند، میتوانند برای جهشی درس خواندن اقدام کنند.  توجه داشته باشید که اگر به اندازه کافی هوش و استعداد لازم را نداشته باشید، درس خواندن به صورت جهشی میتواند آسیب زیادی به شما وارد کند.

بنابراین قبل از هرچیز لازم است استعداد و توانایی خود را در نظر بگیرید. برای تحصیل جهشی دانشآموزان مقاطع مختلف ابتدایی متوسطه اول متوسطه دوم شرایط متفاوتی تعیین شده که در این مقاله به آنها اشاره شد. داوطلبان باید در بازه زمانی اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش مدارک لازم را آماده و به مدرسه منطقه خود ارائه کنند. چنانچه در ارتباط با مطالب ارائه شده در ارتباط با ثبتنام جهش تحصیلی، نیازمند دریافت مشاوره هستید، کافی است با مرکز مشاوره تحصیلی ایران تحصیل از طریق شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ تماس بگیرید تا شما دانشآموزان عزیز را راهنمایی کنند.

 

۱

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

انواع رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح